Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...

Jakou si vybrat doménu?

Jakou doménu si vybrat a co mě to bude stát?

Rate this post

Jsem rozhodnutý, že budu mít vlastní doménu. Fajn. Jenže, jakou doménu si vybrat, aby byla tou nejlepší? A jaké vlastně máme možnosti?
Nehledejte v tom žádnou vědu ani složitosti. V článku vám objasním principy registrací a výběru domén, co jsou generické domény, kde zjistíte dostupnost domén i kolik vás to bude stát. Vezmeme to popořádku a polopaticky.

Poslechněte si jako audiočlánek:

podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě

Apple podcasts
Apple podcast
Spotify
Spotify
Google podcast
Google podcast

První tipy k volbě názvu domény

Pokud jste si ujasnili účel plánovaného webu (a projektu), pak máte poměrně jasno také v názvu domény. Chcete-li osobní doménu pro svůj blog nebo vlastní osobní značku, vaše jméno by mohlo být tou nejlepší obchodní značkou. Zaregistrujte si doménu ve tvaru jmenoprijmeni.cz (jste-li ze Slovenska, možná raději zvolíte dražší, ale národní variantu menopriezvisko.sk). Pokud víte účel nebo název svého projektu, tak si můžete zaregistrovat doménu ve tvaru mujucel.cz nebo muj-ucel.cz – nebo obě – s pomlčkou i bez ní. Předejdete tak pozdějším spekulacím.

Můžete použít také název, který je řešením daného „problému“ zákazníka a prostřednictvím domény tak přímo oslovit cílovou skupinu (příklady takových domén: vseozvuku.cz, ). Příklady domén pro podporu značky: a nepecenedorty.cz.

Firma či obec si také zaslouží svoji doménu: vicnezsezda.cz, hudebkawolfgang.cz nebo vinare.cz. Příklad názvu pro konkrétní produkt či projekt: znakovarecpropsy.cz nebo . Příklady domén na podporu osobní značky: roberthartmann.cz, michaldusek.cz

Domény spravují TLD správci domén

O tzv. TLD (Top Level Domains) – domény prvního řádu, tedy domény s tou poslední koncovkou (např. .cz, .sk, .neco) pečují TLD správci. A v jejich registrech a centrálních databázích lze (většinou veřejně) ověřit, zda je doména, kterou plánujete k registraci již někým obsazená nebo volná a můžete si ji tak zaregistrovat. Zjistíte to i u registrátorů domén, kteří obvykle umožňují registrace domén od více TLD správců – tedy s různými koncovkami – ale o nich až později.

V názvech domén se prozatím se u naší národní .cz domény nepoužívají názvy domén s diakritikou ani jinými speciálními znaky. V názvech domén jsou tak povolené pouze znaky [a..z][0..9] a pomlčka.

Poznámka: Sdružení CZ.NIC, správce .cz domén, je sice připraveno na zavedení tzv. IDN (Internationalized Domain Names – tedy domén s diakritikou v názvech), ale dle jejich slov „komunita v ČR zatím o takové domény nejeví zájem“. A upřímně si nedovedu představit větší chaos a množství soudních sporů o takové domény. Podrobnosti si přečtěte na adrese – www.háčkyčárky.cz, což je v současnosti asi jediná háčkočárkovaná doména u nás.

Jak to tedy je s názvy domén?

Důležité je, že každý správce TLD má pro registrace domén tzv. 2. řádu svá pravidla. Domény .cz spravuje sdružení CZ.NIC a ověřit si, zda je doména volná můžete přímo na webu www.nic.cz. Tamtéž se dozvíte podrobnosti o registracích domén, pravidla a postupy i řešení případných sporů o domény. Různých koncovek však existuje celá řada.

Je lepší národní .cz (.sk) nebo je lepší generická doména?

Neexistuje jednoznačná odpověď. Možné jsou obě varianty. Vlastně mnohem víc. Ale rozhodnout se musíte sami:

Z hlediska českého internetu a ryze českých projektů jsou ideální domény národní – mají .cz na konci. Myslím si, že by se taková doména pro vás měla stát povinnou. Minimálně z toho důvodu, že na dané doméně budete používat e-mail (obvykle info@vasedomena.cz) a oficiální internetovou/webovou adresu ve tvaru www.vasedomena.cz. A hned to vypadá líp, než nějaké mojedomena.unekohociziho.cz nebo mujemail@nejakyfreemail.cz, které sice můžete mít zdarma, ale jsou vhodné spíš pro soukromé účely. Ale vy přece chcete být profesionální (a později se také ubránit spamování a oddělit práci a soukromí)

Pokud ovšem plánujete vstup do cizojazyčného světa, chystáte se dobýt svět, stále ještě je obvyklé – a dokonce i vhodné – používat také generické domény s koncovkami .com, .net, .info apod. Možná budete namítat, že jsme v Evropě a dala by se použít také doména s koncovkou .eu a dozajista máte pravdu. A to zejména, pokud chcete podporovat vaši značku v evropském nebo světovém měřítku. Nikdy ovšem nezapomínejte na .cz domény.

V určitých případech je dokonce určitá „potřeba“ mít TAKÉ  doménu generickou. Můžete ji použít třeba pro anglicky mluvící web nebo jako hlavní, rozřazovací stránku. Nedávejte na dvě různé domény tentýž obsah. Ale můžete je použít třeba pro tzv. microsite. Důvody proč se dozvíte v některém z dalších článků, tentokrát věnovaných tématům vyhledávače a SEO.

Jaké jsou koncovky generických domén?

K dnešnímu dni si můžete zaregistrovat své domény s několika stovkami koncovek. A tak můžete mít i doménu pro svoji kavárnu s názvem vasekavarna.cafe,  vasproject.info, aplikace.app, nejakerozhrani.io, nazevgalerie.art, vzdelavaciinstitut.academy, vasesluzby.online, nazevfirmy.company a mnoho dalších. My pro služby a projekty používáme také domény nejenom s koncovkami .cz, ale také např. flashradio.online, a jiné.

Zajímá-li vás historie vzniku generických domén, přečtěte si článek na serveru Lupa.cz s názvem „“ – mimochodem byl napsán již v roce 2011. Doba značně pokročila, takže už i doménu s koncovkou .sex si dnes registrovat můžete…

Důležité: pravidla pro registrace generických i národních domén se liší

Je tedy potřeba sledovat tyto údaje a pravidla. Nejdůležitější výčet nebo návrh řešení pro registraci vám vždy poskytne registrátor domén, kterého si dobrovolně zvolíte a vyberete. Oficiální pravidla má každý TLD registrátor vypsané na svém webu.

Z laického pohledu je v prvopočátku jedno, jakou doménu používáte. Důležité je mít kvalitní obsah a aby byl vidět. Později však dojdete také k profesionálního pohledu na celou věc a zjistíte, že kvalitní obsah by si také zasloužil nějaký vlastní prostor pro své vyjádření. Vlastní doménu.

A vyhledávače používají jakýsi „systém vah“ pro řazení fulltextových výsledků a i dobře nazvaná doména v národním prostředí a jazyka může být ve výsledcích zvýhodněná (např. .cz doména a česky mluvící web). Nehledě na fakt, že se vám taková doména lépe sdělí kamarádovi do telefonu nebo na ji uděláte lépe reklamu v rádiu.

A tím se dostáváme k dalšímu důležitému bodu:

Nezaměnitelnost a zapamatovatelnost domény je jedním z klíčů úspěchu.

Položte si zásadní otázky: Když někomu nadiktuji nebo mezi řečí jen tak sdělím název své domény, zapamatuje si jej snadno? A pokud ano, zvládne adresu také správně napsat? Hrozí nějaké nebezpečí, že přestože mu název budu diktovat do telefonu, tak to napíše špatně?

Teď se asi smějete a říkáte si, že přeci i největší blbec co umí číst a psát přeci napíše správně, co mu řeknu. No – doufejte 🙂 Každopádně se takovým názvům vyhněte. Možná takové domény budou budit pozornost. Přijdou zajímavé. Cizokrajné. Tajemné. Až do chvíle, než budete muset název své domény každému do telefonu, kvůli nepochopení, hláskovat. Písmeno po písmenu a složitě vysvětlovat, že to „ou“ je „o“ a to „tů“ je dvojka. Ono „ó dva tečka cé zet“ nezní tak dobře jako „ou tů tečka cé zet“, že… A čím delší doménový název si zvolíte, tím větší šanci máte, že se na to ten druhej vykašle. To se ovšem dá dohnat tím, že vás bude všude vidět…

Dnes si můžete registrovat i domény, které mají koncovky .cafe, .top, .guru, .expert, .actor, .dog a stovky dalších. Možná jsem konzervativní, ale spíš doporučuju se na ně, a všechny takové marketingové pobídky, vykašlat. Častokrát nepůsobí důvěryhodně. Pokud se přesto rozhodnete takové domény mít, jen tak – pro jistotu – si pořiďte také takovou doménu s koncovkou .cz. Až totiž někomu adresu budete diktovat, on za nadiktovanou adresu bude aktivně psát také .cz. Takže váš zákazník, kterého zvete na zamýšlené vytecne.cafe pravděpodobně skončí kdesi u konkurence na vytecne.cafe.cz.

Stejně tak můžete registrovat národní domény dalších zemí. Často se tak využívají i pro české stránky domény s názvy, kdy koncovky domén vhodně a vtipně doplňují celou značku či název. Např. uloz.to (Tonga), koukaam.se (Švédsko) apod.

Když volíte název domény, udělejte to tak, aby se dobře pamatovala a byla blízká vžitým zvykům lidí v dané zemi. Takže pokud jsou Češi zvyklí psát na konci .cz, budou vám to tam chtít plácnout všude. Pro nadnárodní projekt jsme zvolili sice zajímavou doménu, která se však může obtížně propagovat v tuzemských podmínkách. Protože chtějí lidé psát za quakstore také ono „tečka cz“.

V audio reklamě se to horko těžko vysvětluje – říkáme si odborníci a udělali jsme takovouhle začátečnickou chybu? Možná. Chceme to otestovat v praxi. Na druhou stranu na to můžeme vás upozornit, vybočujeme tím z řady a naší cílovou skupinou není pouze .cz trh – ikdyž bychom rádi, aby tento z Česko-Slovenska zabodoval především na domácím trhu a mezi uživateli si získal nebývalé popularity. A také si chceme v reálných podmínkách vyzkoušet vnímání jiných než .cz, .sk a .com domén, které už mají lidé tak nějak zažité…

Kde jinde můžete zjistit zajímavé informace o doménách a jejich registracích?

Sdružení CZ.NIC přišlo se stránkou www.dobradomena.cz, kde také na praktických příkladech vysvětlují, jak si vybrat dobrý název pro doménu.

Je lepší doména s pomlčkou nebo bez?

Ideálně obě. Proč? Později se vám nestane, že doménu s pomlčkou (nebo bez ní) si zaregistruje nějaký spekulant nebo konkurent a bude si zákazníky, kteří znají vaši značku, směrovat k sobě a vy s tím uděláte tak akorát… nic. Máte smůlu. V lepším případě: plaťte.

Z hlediska vyhledávače i tištěné propagace (a tím i čitelnosti) bývaly a jsou lepší víceslovné domény psané s pomlčkami (nepecene-dorty.cz). Na nich také běží prezentace. Zatímco doména bez pomlček (nepecenedorty.cz) je vhodnější pro nepísemné sdělení – prostě je jednodušší někomu říct: „je to na nepecenedorty tečka cz“, pro tištěné zobrazení je vhodnější slova pomlčkou oddělit – lépe se čte.

U osobních domén to bývá jinak – obvykle se berou domény bez pomlček jako primární.

Můžu někoho pověřit registrací domény?

Můžete. Ale dávejte si pozor, aby to byl někdo velmi důvěryhodný. Požadavek udělejte písemnou formou. Pro případný soudní spor je to pro vás asi jediný argument, že objednávka na registraci pochází od vás. A pohlídejte si, že po registraci domény budete uvedeni u domény jako její vlastník. Nezřídka se poslední dobou setkáváme se šmejdy a šejdíři, kteří doménu na žádost zákazníka zaregistrují, ale na sebe. A v době, kdy zákazník má doménu funkční, naplněný obsah, projekt frčí na plný obrátky a zjistí, že daný hosting mu nevyhovuje, nemůže odejít. Jeho doménu z právního hlediska vlastní někdo jiný – často ten, kdo mu ten hosting poskytuje. Takže důvěřuj, ale prověřuj. Doména by se vám mohla značně prodražit… Více v článku „Jak spolehlivě přijít o doménu a jak ji získat?

A kolik stojí doména?

Zaregistrovat si můžete domény i s ohledem na vaši peněženku. Částky za domény se pohybují v řádu desítek a stokorun, ale také tisíců a některé i více. A pozor si dejte nejenom na poplatek za registraci, ale také na prodlužovací poplatky. Domény se každý rok prodlužují, tak abyste nebyli za rok nepříjemně překvapeni, až vám přijde faktura na tisíce za prodloužení domény, na které jste si za pár stovek rozjeli váš byznys.

Situace u českých národních domén je stabilní mnoho let. CZ-NIC sice v r. 2019 upravil velkoobchodní ceny domén a došlo tak k mírnému navýšení cen o asi 20 Kč. Cena je však na přijatelných do 200 Kč a roční prodlužovací poplatky jsou stejné.

Kde a jak vlastní doménu získám?

K registracím domén slouží tzv. registrátoři. To jsou firmy, prostřednictvím kterých si můžete vlastní doménu zaregistrovat. Jejich ceny se mírně liší a jejich následné služby také. My využíváme služeb WEDOS, Active24 i jiných. Každý registrátor totiž neumí registrovat a pečovat o všechny generické domény nebo se jejich ceny dost liší.

Co když pro doménu nebudu mít využití?

Buď ji necháte tzv. propadnout, tzn. že nebudete hradit další obnovovací poplatky na další roky nebo si doménu můžete přesměrovat či tzv. zaparkovat.

Doménu si můžete zaregistrovat i prvoplánovitě. Já jsem to třeba udělal i s osobními doménami dětí. Až dorostou k vlastnímu projektu či vlastní propagaci, domény využijí. Do té doby může být doména bez obsahu, využívat ji můžete třeba jenom pro e-maily, nebo si ji někam přesměrujete. Třeba na svůj Facebook. Takto jsem to udělal i s osobními doménami dětí:

Anička má doménu annaduskova.cz a směruje na její profil Facebooku. Obdobně i Matěj: matejdusek.cz.

Je něco důležitějšího pro projekt, než vlastní doména?

Není a je 🙂 Je to především obsah. Doména bez obsahu pravděpodobně bude plnit pouze funkci komunikační (e-maily na doméně). Ale obsahu se budeme věnovat až v nějakém z dalších článků.

Chcete-li se na něco zeptat, ptejte se. V rámci kapacitních možností vám rád odpovím. Pokud se chcete ptát na konkrétní domény, které máte v plánu si registrovat, nepište to do diskuze. Pište nám to e-mailem. Spekulanti mají oči všude 🙂 Máte-li plány na svůj projekt, držte jazyk za zuby až do chvíle, než budete připraveni s informacemi jít ven, aniž byste projekt ohrozili.

Další tipy „Jak spolehlivě přijít o doménu a jak ji získat?“ se dozvíte ve stejnojmenném článku. Tak zase příště…

Michal Dušek

Připravujeme podcast „Víc než se zdá“, rozhovory „Hrdinové všedních dní“ a naši specialitu - audiočlánky. Pomáháme lidem s tvorbou jejich podcast kanálů, blogery učíme převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah.

Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 15 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 7 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky úspěšných projektů mé limity posouvají dál a dál. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe.

A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty.

Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:

Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).

FLASHradio.online

Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).

VSEPROVASDUM.cz
Komentáře