Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...
Kdo k datumu vydání tohoto článku řekne, že nezná Youtube a tento článek čte, tak kecá 🙂 Uvědomujeme si význam této platformy a když už se jednou rozhodneme na Youtube svá videa vypustit, máme k tomu své důvody. Většinou očekáváme růst ve sledovanosti, přílivu nových fanoušků a sledujících, abychom naše video-sdělení dostali k širokým masám lidí. Jenže…
podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě
Hezky se to říká. Video se snadno natočí a odpublikuje. Neřešme teď technickou ani obsahovou kvalitu videí – prostě s chytrým mobilem to udělá ve 3 krocích i vaše babička. Jenomže jak krucinál docílit té sledovanosti? Proč někdo má statisíce a miliony odběratelů a někdo po pěti letech šest sedm kousků? Chcete to slyšet? Protože na možnosti, vymoženosti a potenciál poskytovaný Youtubem prostě kašlete.
Když někde něco nefunguje, je potřeba něco změnit. Funguje to tak ve vztazích, podnikání, publikování, všude. Že to chce čas, výdrž, vůli je sice fakt, ale teď nejde jen o to, jestli to děláte správně, ale hlavně zda děláte správné věci. Pokud jste přesvědčeni, že Youtube je vaší jedinou cestou k úspěchu, vítejte mezi Youtubery. Později si přijdete na to, že Youtube je skvělým nástrojem, ale pokud se taková služba stane vaším nosným pilířem pro podnikání, modlete se, aby vám účet nebyl zablokován či zrušen (podrobnosti v článku „Kterak mé podnikání málem skončilo díky Facebooku“). Prostě je důležíté mít svůj web na vlastní doméně.
Obvykle takhle nějak: udělají si webovky, budují sociální sítě. Videa vkládají na Youtube, příhodně je nazvou, nechají je publikovat veřejně a video z Youtube si vloží do webových stránek, někdy i na Facebook. Když vytvářejí členské sekce, videa do Youtube vkládají jako tzv. neveřejná, protože nechtějí, aby se videa např. pro jejich kurz někde šířila. Takto stručně popsán typický proces.
Povrchnost. To, že to takto udělali ještě neznamená, že se bude zvyšovat dosah videí nebo poroste sféra vlivu. Tímto krokem si lidé pouze „odfajfknou“ splněný úkol: na webu to běží, video publikované, na „fejs“ je to nasdílené.
Otázka zní – jakými konkrétními kroky a principy jste v tomto vašem splněném úkolu zajistili růst a zvyšování dosahu? Sdílením na Fejsbůku? Ten už dávno omezuje viralitu, kterou si musíte zaplatit reklamou. Nebo zvýšení dosahu docílíte tím, že umístíte video do webu? Tam ho uvidí jen ti, co přivedete na webovky. Bude video vidět pro Youtube uživatele? Možná, ale má to svá velká ALE!
Obsah je něco, co předává hodnotu. Forma dělá to, aby to bylo i hezké, líbivé a poutavé. Obsahově hodnotné video podané nudnou formou je z části zajímavé. Chybí mu upoutání pozornosti. A to funguje i naopak – upoutáte-li pozornost něčím zajímavým, vizuálně hezkým, líbivým, tajemným, když tomu chybí obsah a sdělení, promarnili jste čas svého potenciálního zákazníka.
Jste tvůrce. Tvoříte obsah, kterému dáváte formu.
Video je obsah. Text je obsah. Audio je obsah.
Barevnost je forma. Zabarvení hlasu či hudby je forma. Délka videa, titulky, kudrlinky, střihové efekty, to je forma. A forma působí na emoce.
Možná. Ale to je spíš smyslem vaší tvorby. Vaším cílem je získat kontakt a zákazníka!
Youtube je jednou z největších a nejrozšířenějších video služeb. Youtube je soukromá služba, která má své podmínky a pravidla. Vy, jako tvůrce, jste uživatelem. Youtube videa si můžete vkládat do svých webových stránek. Co však firmy a podnikatelé opomíjejí je fakt, že:
A to slovíčko interaktivita je tam to nejpodstatnější a přitom také nejopomíjenější. Protože to, že lidé po shlédnutí vašeho videa „něco“ udělají, je pouze váš mylný předpoklad. Protože to „něco“ obvykle znamená „no dobře, tak jsem kousek zkouknul, ale jdu si pustit něco dalšího“.
Apatie lidí dosahuje čím dál hlubšího dna. Jsou zahlceni informacemi. My sice nemůžeme stihnout všechno, ale chceme. Náš mozek je zahlcen neustálým přísunem informací ze všech stran a filtruje, vyhodnocuje okamžitý přínos, povrchně vyhodnotí emoce a pocity z dané informace a valíme se dál 🙂
Interaktivita je aktivita uživatele se strojem nebo technologickým zařízením. Tato zařízení následně reagují na podněty, které jim uživatel dává. Z původního „stroj reaguje na podněty lidí“ se však stalo „člověk reaguje na podněty stroje“. A kruh se uzavřel. Každá akce vyvolá reakci. Stroje nás válcují. Naše neaktivita probouzí v marketingovém nástroji psa vrtícího ocasem neustále poutajícího naši pozornost. Z role předkladatele jsme se dostali do role příjemce.
Z hlediska marketingu je to skvělé, protože všechno, co chcete, aby uživatel udělal, tak mu prostě sdělíte. Sice rozhodnutí necháte na něm, ale když se tzv. zatahá za správnou nitku, uživatel to prostě udělá. A tak…
Nikdy se nespoléhejte na to, že lidé vědí, co mají udělat. Nejsme tak nastaveni. Hledáme cesty, jak všechno co nejlíp vočůrat ku prospěchu svému. A s tím souvisí i fakt, že máme mozek v mobilu a čekáme, že nám mobil řekne, co máme dělat.
A ulehčete jim to třeba větou: „Pod videem je odkaz na obchůdek Matěje a Zuzanky. Klikněte na https://obchod.nepecene-dorty.cz a udělejte svým blízkým radost originálním hrníčkem.“
Důležitější než příspěvek na kterékoliv sociální síti je to, co se děje s ním a pod ním – tedy sdílení, vkládání do stránek + komentování a reakce dalších uživatelů ruku v ruce s našimi reakcemi. Vyvolávejte interaktivitu.
To je prostě fakt. Zákaznický potenciál pro český či slovenský jazyk se vám může v porovnání s angličtinou jevit jako plivnutí do rybníka, ale nic vám nebrání v obchodování po celém světě. I videa můžete točit v angličtině. Video je rostoucí trend. Youtube je sociální síť. Chcete ten potenciál využít?
Je to dobrá nebo špatná zpráva? Něco vám řeknu – jste na internetu. Internet se chová jako živý organismus – prostě roste, interaguje, hledá cesty, jak urvat co nejvíc vašeho času – o tom se dozvíte v článku „Co je to zdarma a jak to funguje v marketingu? Aneb není všechno zdarma zlatem, co se třpytí…“?
A když se do internetu pustíte s vlastní tvorbou, tak nikdy není hotovo. Vždycky můžete něco vylepšit, vytvořit, odpublikovat, okomentovat, nasdílet, upravit a předělat. Je na vás, jak si nastavíte své hranice a smysl svého počínání. Dělejte věci efektivně.
A teď se dozvíte o nastaveních a vychytávkách, která vám pomohou v rozšiřování sféry vlivu a získávání dalších odběratelů. Nastavit si správně Youtube kanál je totiž jenom první úspěšný krok. Ale nastavit dobře každé nahrané video by se mělo stát vaší rutinou a samozřejmostí. A ano, je to práce. Hodně práce. Někdy i hodiny práce. Ale jsou to ty následné kroky, které vám pomohou se zviditelnit a podpořit nahraná videa.
Když se budete řídit i následujícími informacemi, můžete si přirozeně zvyšovat dosah a rozšiřovat.
Youtube obsahuje spoustu dalších užitečných funkcí, živých video přenosů, editor na videa, mobilní aplikaci, webovou aplikaci, tak jako tak, pokud s Youtube nebudete pracovat, ošidíte se o viralitu a návštěvníky. Zahodíte tak potenciál svých zákazníků.
Navíc – správně nastavený Youtube kanál vám umožní též tzv. monetizaci – tedy finanční příjem. Videa, která jsou na Youtube nejoblíbenější totiž svým vlastníkům mohou vydělat nemalé peníze.
Jedním z příkladů z toho našeho slovensko-českého rybníka úspěšných Youtube kanálů je SPIEVANKOVO. Není to tak dávno, kdy se autoři rozhodli do budování Youtube kanálu zapojit našeho kamaráda a specialistu na Youtube, Františka Kozáčka – a počet odběratelů se zvedl z pěticiferných čísel na více než milion odběratelů. A to už je na slovensky mluvící kanál pro děti slušné číslo, co říkáte?
Každý úspěšný Youtuber se svému kanálu a fanouškům věnuje. Sledujte je, jak to dělají a nezapomeňte věnovat čas také svému Youtube. Nebo se s důvěrou obraťte na nás.
Vašim videím a rostoucím Youtube kanálům zdar.
Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:
Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).
Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).