Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...

A podcast máte? A mohla bych ho vidět?

A podcast máte? A mohla bych ho vidět? – Ne nemohla! Ale můžete si ho poslechnout…

Masivní rozvoj podcastů dává prostor k mylnému vnímání podcastu jako rozhovorů – dokonce jako rozhovorů na videu. Přestože je podcast stále velmi opomíjeným fenoménem, který může autorům zvýšit dosah a posluchačům šetří čas. Své místo si získává i u nás. Ukážeme vám, jak na podcast a jak ho využít ve svůj prospěch.

Poslechněte si jako audiočlánek:

podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě

Apple podcasts
Apple podcast
Spotify
Spotify
Google podcast
Google podcast

Naší specializací jsou audia a především podcasty

Učíme podnikatele, firmy i blogery, jak na to. Mnohdy ani nepotřebují nový obsah, než ten, který už mají hotový. Ukazujeme jim cestu, jak mohou díky podcastu zvýšit svůj dosah. A to jak po marketingové a psychologické stránce, tak po technické stránce. A především o technice pro nahrávání podcastu.

Jak na podcasty?

Můžete se týdny rozhodovat a procházet diskuze, zjišťovat a pátrat jak a čím nahrávat podcasty, nebo se zeptáte odborníka.

Žádný svatý grál jako univerzálně doporučovanou techniku pro nahrávání podcastu ani videí neexistuje! Víme to. Desítky let se zabýváme audiem. Včetně techniky. Náš mistr zvuku, Róbert Hartmann, dělá konzultace s lidmi, kteří se rozhodli natáčet videa nebo audia s kvalitním zvukem. Řeší způsob nahrávání i jejich cíl. Řeší spolu techniku, software, prostředí, mobilitu, co, kde a jak chtějí nahrávat, protože na kvalitní nahrávání zvuku má vliv i prostředí, ve kterém nahráváte. Cílem není vybrat jen nějaký mikrofon, který používají ostatní, protože se jim osvědčil. Tím největším přínosem pro vás je, že obdržíte doporučení na takovou techniku, která vám bude výborně sloužit pro daný účel i prostředí. K tomu, abyste měli zaznamenaný zvuk, se kterým se dá dál profesionálně pracovat a to s ohledem na vaše potřeby i finance.

Mnozí díky svým zkušenostem už pochopili, že investovat do zvuku znamená nedegradovat svoji práci – ať již při natáčení kurzů, rozhovorů s osobnostmi nebo se později nemusejí trápit s kvalitou zvuku při výsledném střihu. Zvuk je totiž nedílnou součástí videa a kvalitní zvuk je jednou z primárních složek pro podcast.

Podcast je audio. A poslechnete si ho kdykoliv a kdekoliv.

Protože si ty soubory můžete stáhnout do mobilu a poslouchat své oblíbené podcasty třeba v autě nebo MHDčku cestou do školy nebo do práce. A podcast rozhodně nejsou jenom rozhovory. Ono když se řekne podcast, tak si spousta lidí právě ty rozhovory představí a vybaví, protože podcast je jim takto prezentován. Není to ovšem pravda. Rozhovory jsou jednou z cest, jak svůj podcastový kanál budovat. Ne však jedinou a nemusíte se na ni upínat. Naopak – hledejte způsob, který vám bude vyhovovat úplně nejvíc. Máme pro vás několik tipů. Nejdříve si však objasněme…

Co je to podcastový kanál?

Je to místo, kde vaši posluchači objeví vaše podcasty. Tedy jakási složka souborů, které si můžete kdykoliv stáhnout nebo přehrát jako stream. Jsou to tzv. epizody, které si však můžete kdykoliv zastavit, vrátit do kteréhokoliv místa poslechu, a taky dle libosti přeskakovat mezi jednotlivými epizodami (díly podcastového kanálu).

Podobně, jako si vytváříte např. webovou stránku, Youtube kanál, Facebook stránku a jiné skupiny na sociálních sítích a službách, můžete začít rozvíjet váš tzv. podcastový kanál. Tím kanálem samozřejmě nemyslím díru do země na odtok splašků a vody kamsi do čistírny odpadních vod. Kanálem rozumějte informační kanál – tedy způsob šíření vašich informací k posluchačům. Píši záměrně posluchačům, protože podcast je audio. A audio si nepřečtete. Audio neuvidíte. Audio se prostě poslouchá. Textové informace a obrázky však mohou skvěle doplnit tento kanál a vřele také doporučujeme popracovat na vzhledu a jednotné vizuální podobě.

A jsme u jádra pudla. To, co jsou lidé zvyklí poslouchat jsou dnes 2 fenomény – rádio a audioknihy. Když pomineme poslouchání autorit, např. rodičů, pak tento technologický tandem doplňuje další fenomén a trend doby – podcast.

Co všechno je podcast a kde lze tohoto formátu využít?

  • Rozhlasové stanice nebo televize (i internetové) mají své zajímavé pořady a rozhovory a tvorba podcastů je další z cest, jak svého obsahu využít. Prostě převádějí svá díla, především rozhovory do audiopodoby, kterou si poslechnete kdykoliv chcete vy.
  • Audio knihy jsou také jistým druhem podcastu, jelikož je můžete poslouchat jako stream nebo si je stáhnout do svých zařízení, abyste je mohli poslouchat i v režimu tzv. offline, tedy bez připojení internetu.
  • Různé formy výuky – např. kurzy, školení, vzdělávání…
  • Audio-články nebo chcete-li audio-blog – jedna z forem, kterak i blogeři mohou svůj již hotový obsah povýšit a převést na podcast.
  • Mluvené slovo ve formě vyprávění, filozofování, rozhovory, reportáže – prostě jakékoliv sdělení.

Jaký dopad má provozování vlastního podcastu?

Uvědomme si, že je to rostoucí a ve své podstatě i nastupující trend. Můžeme se na této vlně svézt nebo ji ignorovat. Podcasty budou fungovat s vámi i bez vás. Když se rozhodnete těchto trendů využít a stát se autory, můžete tak zvýšit svůj dosah a možná si z podcastu vyrobit také svůj zdroj příjmů.

Ale můžete podcastů využít i jako inzerent či zadavatel reklamy. Brzy totiž přijde doba, kdy bude možné podcasty monetizovat snadnějšími cestami, než technologie umožňují dnes. My už to děláme a taky to učíme ostatní. Čtěte dál…

Co může podcast obsahovat a co doporučujeme, aby obsahoval?

  • Rozhodně kvalitní obsah. Obsah a forma tvoří celek, který si získá svoji cílovou skupinu – i náš podcast „Víc než se zdá“ si získává svoji skupinu posluchačů – ať již posloucháte audio články s tipy a radami k podcastům, marketingu, webům a online světu nebo rozhovory s osobnostmi z cyklu „Hrdinové všedních dní“.
  • Úvod – říkejme tomu háček. Protože je to krátké sdělení, které má upoutat posluchačovu pozornost. Jasně a stručně upozorníte posluchače na to nejdůležitější, co ho v tomto díle čeká nebo o čem to bude. Vzpomenete si, čím jsem vás upoutal u této epizody? „A podcast máte? A mohla bych ho vidět? – Ne nemohla. Ale můžete si ho poslechnout“.
  • Znělka – jasný prvek, který když zazní, podvědomí jasně sdělí svému posluchači „aha, tohle je ten a ten, to poslouchám rád, tak super“. Tuto znělku používáme pro cyklus rozhovorů „Hrdinové všedních dní“. Ukázka zazněla v podcastu.
  • Reklamy – myslíte si, že reklamy do podcastu nepatří? Omyl. Naučíme vás v kurzech, jak využít právě reklam pro monetizaci. A nejenom těch, které jsou v podcastu přímo nahrané…  Reklama je součástí podcastu.
  • Předěl neboli jingel – skvělá vychytávka, jak oddělovat bloky informací, udržet posluchačovu pozornost nebo se připomenout. Ukázka v podcastu. A s tím souvisí také… no – nechci vám tady říkat všechny podrobnosti, co se dozvíte v našich kurzech „jak na podcasty“, že 🙂
  • … a další.

Vychytávek a možností je celá řada. Každá má své specifikum a jasné použití proto, abyste udrželi diváka v pozornosti, pracovali s jeho vědomím i podvědomím, usnadnili mu přístup k informacím a poskytli mu informace tak, že si je zapamatuje. Tvořte tak, aby se nenudil, ale naopak se začal těšit na další díl (epizodu) z vašeho podcastového kanálu.

Tipy, jak tvořit podcast kanál

Každý z vás bude mít jinou cílovou skupinu posluchačů. Když začínáte, rozhodně nefiltrujte lidi a nesuďte předem, kdo váš podcast poslouchat bude a kdo ne. Prostě o sobě dejte vědět a pusťte se do toho. Máme pro vás 9 tipů, jak na podcast kanál…

Tip č. 1: Pro bloggery i firmy: využijte již hotového obsahu a článků na vašem blogu/webu:

Můžeme vám s tím pomoct a ukázat, jak na to – přihlaste se do kurzů „jak na podcasty“ nebo osobním konzultacím. Podcast totiž zosobňuje a prohloubuje vztah s fanoušky/zákazníky a vnímání vás, jako autora/autorky/firmy. Dáte hlas svému dílu – svým článkům, blogu apod. Samozřejmě si můžete oslovit kamarády, najmout profesionála nebo oslovit nás a vaše články do audio článků převedeme kompletně, včetně hlasu. Ale pokud je možnost, jak si můžete své články namluvit sami, je to lepší. Naučíme vás jak a záznam vám zpracujeme. Jako bloger či blogerka jdete se svojí kůží na trh. V článcích máte zachycené své pocity, no tak kdo jiný by to měl v podcastu sdělovat, viďte 🙂

Tip č. 2: Tvořte a mluvte k tématu, které je vám blízké

Je šumafuk, zda budete filozofovat nad nesmrtelností brouka nebo cíleně předávat zkušenosti svému publiku. Cílová skupina si vás dříve nebo později najde. Samozřejmě je vhodné zapojit trošku i propagaci a být nejenom slyšet, ale i vidět, aspoň na sociálních sítích. To růst vaší posluchačské základny jen urychlí. Budete tak tvořit především nebo jenom váš podcastový kanál. Ono ruku na srdce – dnes jsou tak pokročilé technologie, že Google (včetně Youtube) a další vyhledávače a sociální sítě již dávno rozpoznávají i hlas a umí tak obsah audio díla zařadit též do výsledků vyhledávání. A pokud to nedělají dnes, brzy se tak stane. Navíc dovedou zvuky a hlas zanalyzovat nejenom po obsahové, ale také emoční stránce. Ale o tom se dozvíte v dalším z článků o ztrátě soukromí nazvaném „A otisk prstu na kapotě máte? Aneb jak dobrovolně odevzdat své soukromí“.

Tip. č. 3: Dělat podcast lze jednoduše a přitom na úrovni s drobnými investicemi do techniky

Je snadné vzít mobilní telefon a spustit nahrávání. Ale když už něco jdu dělat, stačí drobný krůček k tomu, abych to mohl dělat pořádně. Jedním z předpokladů je mít v ruce techniku, která mi to umožní. Je to stejné, jako s fotoaparátem. Profesionální fotograf sice udělá s nekvalitním fotoaparátem skvělou kompoziční fotku, často i barevně krásnou, vždycky bude vypadat líp než od amatéra, ale stane se pro něj omezující technika pro to, aby ta fotka mohla být prokreslená bez vad, může si pohrát lépe s hloubkou ostrosti, korekcí barev, nastavením bílé, rozlišením a celkovou čistotou obrazu. Výsledek pak je samozřejmě jiný a kvalitní technika dává mnohem více možností pro tvorbu. A stejné je to s technikou pro nahrávání audia. Jste jen krůček od toho, abyste svůj mobil rozšířili o komponentu či komponenty a mohli dělat kvalitní nahrávky. Stačí se zeptat mistra zvuku (ale to jsem již říkal).

Tip č. 4: Střihejte, upravujte, finalizujte

Nikdo není zvědavej na vaše krkání, mlaskání do mikrofonu, nesmysly a tisíce přežbleptů a povídání o ničem. Střih a úpravy zvuku z vás udělají profíka, ikdyž začínáte. Žádnej učenej zatím z nebe  nespad. Všechno je o tréninku. Když na to přijde, střihat můžete i v telefonu. Samozřejmě existují sofistikovanější a příjemnější řešení, ale to musíte chtít a být ochotni se naučit i něco nového. Rádi vám poradíme, ukážeme a naučíme.

Chcete všechny tipy? Sdílejte tento článek…

Sdílej a odemkni si obsah...image/svg+xml
Tento obsah si můžete zobrazit tak, že nasdílíte tuto stránku. Nebo si poslechněte podcast...

Tip č. 8: Monetizujte. Připravujte podcast tak, abyste si z něj v budoucnu udělali penězovod.

Málokdo umí využívat podcasty pro monetizaci. Jde to. A brzy to půjde ještě snadněji. Buďte na to připraveni. Nejenom technicky, ale i obsahově. S možností aktualizací souborů, editací, snadným vkládáním reklam atd.

Tip č. 9: Buďte slyšet

Podcastový kanál si můžete udělat klidně pouze na svém webu. Existuje však celá řada služeb, které můžete využívat. A to zdarma nebo placených. Každá má své pro i proti. Probíráme je také s našimi studenty v rámci konzultací a kurzů. Cílů, proč používat tyto služby je několik. Jedním z nejdůležitějších je být slyšet. Aby o vás lidi věděli. Aby si vás posluchači mohli najít a poslechnout v jejich tzv. přirozeném prostředí, tedy na službě, kterou s oblibou používají ve svých zařízeních – ať již se jedná o Apple podcasts, Google podcasts, Spotify a jiné.

Bonusový tip č. 10: Pozor na autorská práva

Není samozřejmostí respektovat v online světě autorské právo. Dejte si proto pozor, abyste ve svém díle nepoužívali dílo cizí. Nemyslím si, že by záměrem autorů, jejichž dílo jste zneužili a použili, bylo vás připravit v některém soudním sporu o barák. Ale respektujme se vzájemně. Komunikujme, žádejme souhlasy s používáním cizích děl a tvořme jasné dohody. Pořádek dělá přátele a vydělat na tom mohou všichni.

Závěrem o podcastech – jsou pro vás?

Vzpomínáte si ještě na dobu, kdy někteří tvrdili, že video se stane fenoménem a jeho význam a rostoucí trend vydělá mnoha lidem a firmám spoustu peněz? Tak to se děje. Už několik let podíl videí na internetu stále stoupá a jsou používaná jako zdroj dat, přísun zákazníků a způsob výdělku. Kdyby vám někdo v době, kdy začínali dnes světoznámí youtubeři, tvrdil: „dělej videa, dá se tím vydělat slušnej balík“ – pustili byste se do toho nebo byste čekali až co bude? A stejně jako dnes je sledovali a brali si z těch úspěšných příklad?

A co myslíte dnes, když už i velcí giganti investují statisíce a miliony do podcastů. Proč to asi dělají?

Vidíte – dnes máte tutéž šanci a příležitost, jako jste kdysi promeškali s videem. Jen je to jednodušší. Naskočte na vlnu podcastů. Trend současnosti s neuvěřitelným potenciálem.

Profilový obrázek
Michal Dušek

Připravujeme podcast „Víc než se zdá“, rozhovory „Hrdinové všedních dní“ a naši specialitu - audiočlánky. Pomáháme lidem s tvorbou jejich podcast kanálů, blogery učíme převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah.

Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 15 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 7 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky úspěšných projektů mé limity posouvají dál a dál. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe.

A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty.

Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:

Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).

FLASHradio.online

Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).

VSEPROVASDUM.cz
Komentáře