Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...
Rozjeli jste podnikání na internetu naplno. Všude se objevují vaše reklamy, prodáváte jako o život. A pak zjistíte, že vaše stránky se nezobrazují. Všechno co jste vybudovali je k nedohledání, protože se tam ukazuje cizí e-shop a doména vám jaksi… nepatří! Jak můžete přijít o doménu? Kdo za to může?
podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě
Znáte film Bezva finta? Má nejenom příhodný název, ale slovy Jiřího Krampola v báječném dabingu Jean Paula Belmonda – může za to ten „zatracenej lidskej faktor“. Můžete si za to sami. Jak je možné přijít o doménu?
Šmejdem, mizerou či podfukářem v tomto případě můžete nazvat člověka či firmu, kterou jste se svým nápadem oslovili, aby vám v rámci vašeho projektu zaregistrovali doménu. Častokrát to bývají ti, kteří vám webovky tvoří. Po několika měsících či letech rozvážete spolupráci a zjistíte, že všechno, co jste doposud vytvořili, nejenom že není vaše, ale bohužel vám nepatří ani doména. Každý rok narazíme na několik takových případů, takže to berte jako fakt. Děje se to. Netušíme, zda to tito dělají z neznalosti nebo si chtějí klienta nějak „omotat“ či „uvázat“, ale rozhodně to není fér.
Zákazníci jsou pak zděšeni, že vlastně nic nemůžou. Weby jim neběží, nemohou je přesunout, nemohou je předat do správy někomu jinému, nemohou si přesunout e-mailové schránky, nemohou projekt dál rozvíjet, prostě nemůžou nic… V tom lepším případě se s těmito podfukáři domluvíte, že Vám doménu bezúplatně převedou, protože faktickým nárokem a nápadem to dělali pro vás, na váš podnět, vaši žádost, vaši objednávku a váš projekt.
Málokdo však k tomu má písemnou objednávku. I tak záleží na vzájemné dohodě, zda doménu do vlastnictví získáte a kolik vás to bude stát. Někdy se zadaří. Jindy ne a máte prostě smůlu a kompletně celý projekt a roky práce tak můžete poslat k šípku. A nepomůže vám ani argumentace, že když vám doménu každý rok účtovali, tak je přeci vaše. Ne, není… A tak vám nezbývá nic jiného, než si zaregistrovat doménu jinou a veškerou práci a propagaci převést na doménu novou. Kolik to bude stát, to radši nechtějte u rozběhnutých projektů ani vědět…
Upozorňuji, že byste si měli dát pozor, kde si tuto informaci budete ověřovat. Různé neověřené či nezabezpečené formuláře nebo pofiderní registrátorovské stránky mohou vaše nápady poskytnout spekulatům a jejich rychlá reakce vás může o doménu připravit. Do vyhledávacího políčka pro ověření domény uvedete název vámi požadované domény a odešlete. Sice vám stránka zobrazí i výsledek zda je či není volná. Ale je to jedna z cest, jak získávat a sbírat data a nápady o zajímavých doménách a později jak z vás stáhnout peníze, když se rozhodnete doménu odkoupit vy nebo jiný zájemce…
Můj tip: Pokud máte v plánu registrovat nějaké nadnárodní nebo domény jiných zemí, buďte obezřetní a taky připraveni na to, že pokud bude doména volná, okamžitě si ji také zaregistrujte. Pro jistotu mějte po ruce také připravenou platební kartu – díky platbě kartou uspíšíte celý proces registrace, která se provádí až po uhrazení domény. A nikdy to neprovádějte přes pochybné a pozdezřelé stránky.
Dalším způsobem, jak se spolehlivě připravit o doménu je…
Je to neuvěřitelné, ale i přes všechny výzvy k úhradám domén se to prostě může stát. A většinou to pramení z jednoho jediného důvodu – máte u domény neaktuální kontaktní informace. A věřte mi, pokud někomu deset patnáct let doména bez obtíží funguje, není to zárukou pro fungování v dalších letech.
Domény se obvykle hradí na období jednoho roku. Někteří registrátoři umožňují platby na dva roky i více let. Některé domény naši klienti předpláceli i na deset let – šlo zejména o .com domény. Jenže! Za tu dobu se ledacos u klientů změnilo. Přestali používat některé kontaktní e-maily. Změnila se jim telefonní čísla, přestěhovali firmy nebo oni sami změnili místo pobytu. A je tady problém. Někdy menší a řešitelný a někdy fakt veliký.
Přestože třebas u .cz domén máme fantastického TLD správce a technická podpora i registrační systém od CZ.NIC funguje úžasně, vlastníci a techničtí správci domén kašlou na výzvy, které jim od CZ.NIC chodí e-mailem – aby si překontrolovali své kontaktní údaje a zaktualizovali je. A tak to ignorují poprvé, ignorují to podruhé, potřetí…
Že vám doména vyprší nebo brzy propadne, dokonce obesílají včas SMSkou. Upozorňují písemně obálkou na kontaktní adresu. Dokonce běží ochranná lhůta, kdy je doména po měsíci vyřazena z DNS a až po dalším měsíci je uvolněna k registraci. A přesto jsou tyto výzvy a termíny ignorovány a doména prostě může pro nezaplacení prodlužovacího poplatku propadnout. Proč? Protože ten zatracenej lidskej faktor. Jste na jiné adrese, s jiným telefonem, s jiným kontaktním e-mailem. Tak adieu má milovaná doméno…
Myslíte, že to je jediný způsob, jak o doménu přijít? Nikoliv! Způsobů je celá řada. Dalším způsobem, jak přijít o doménu je…
Ať již v domění, že vám s něčím pomůže (obvykle s webem), mu předáte hesla ke svému nejcennějšímu pokladu – správě domén (častokrát přímo na webhostingu). Když narazíte na lumpa, máte smůlu. Převody domén se dnes dějí na pár kliknutí v elektronických žádostech… Takže to nedělejte. Nikdy. Nikdy! Udělujte jen taková oprávnění, která jsou na údržbu či změny na hostingu či u domén potřebná.
Může to být hacker. Mnohdy je důvod prozaičtější. V rámci svého bohémského a důvěřivého života na internetu se vám bez vašeho vědomí někdo dostal k e-mailu či účtu pro správu domén a udělal to jednoduše přes nedostatečně zabezpečené heslo. Mimochodem, víte, že nejčastěji používané hesla k e-mailu jsou: 12345, heslo, password nebo vlastní datum narození?
Znáte ten vtip, jak píše zákazník e-mail na technickou podporu: „Prosím vás, myslíte si, že mé heslo je dostatečně silné vůči ruským hackerům?“ A přijde mu odpověď: „Da.“ 🙂
A tak to prostě je – jste v kyberprostoru a měli byste si chránit své počítače i mobily, používat firewall, antiviry a jiná zabezpečení. Ale ani nejdokonalejší technické zabezpečení vám nikdy nedá jistotu, protože tady zase nastupuje ten všivej a zatracenej lidskej faktor.
Přístup k vaší e-mailové schránce, přístup k administraci domén, přístup do vašeho mobilu nebo notebooku přes wifi… Borci vás dneska hacknou i přes vaši inteligentní ledničku 🙂 A heslem 12345 nebo nechráněnou domácí wifi sítí tomu nijak neprospějete.
A pak jsou zde další způsoby, jak o doménu přijít. A ty jsou snazší a jednodušší, než si vůbec připouštíte…
Když nasdílíte tento článek, zobrazí se vám pokračování obsahu. Dozvíte se další příčiny a způsoby, jak o doménu přijít a také příklady těch, kteří potíže s doménami měli.
Ať již doménu ten někdo získal díky některé z předem zmíněných příčin a vašich chyb nebo ji provozuje pro svůj projekt, získáte ji těžko. Někdy ji můžete po dohodě s jejím vlastníkem odkoupit (což ovšem bývá i z hlediska požadovaných částek nereálné). Někdy to prostě nejde, protože vlastník doménu používá pro svůj projekt a nechce se jí vzdát.
A tak se můžete dostat do situace, kdy své jméno či značku na internetu, sociálních sítích týdny, měsíce či roky budovanou, můžete spláchnout… Zkušenosti k nezaplacení. Buď rezignujete úplně nebo budete hledat alternativu k plánovanému názvu domény. A to je často komplikace. Někdy velká komplikace. A proto se vám snažím říct – buďte prozíraví. Název svého produktu nebo svou přezdívku, pokud ji ještě nemáte, zkuste vymyslet tak, aby i stejnojmenná doména byla volná.
Asi nejdražší prodej .cz domény proběhl před léty při odkupu domény oskar.cz. Tenkrát stála doména mobilního provozovatele cca 4 miliony Kč. Obdobně tomu bylo, když přišla změna z Eurotelu na O2 a chtěli doménu o2.cz. Ale také domény s názvem obecného charakteru typu hodinky.cz, letenky.cz, hracky.cz, sperky.cz a jiné mají dnes samy o sobě statisícovou i milionovou hodnotu.
Bylo by pošetilé domnívat se, že doménu miloszeman.cz vlastní prezident. Stejně tak karelgott.cz není a nebyla vlastnictvím božského Káji – mimochodem, Karle, děkujeme a zdravíme tam nahoru.
A na námitky, že vy doménu vůbec nepotřebujete… inu – „kdo chce kam, ať si tam pomůže sám“ 🙂 Četli jste už článek „Jak si spolehlivě prodražit webové stránky na free hostingu“? Myslím, že tam objevíte spoustu další inspirace.
Jakou doménu zvolit a jak si ji zaregistrovat se dozvíte v článku „Jakou doménu si vybrat a co mě to bude stát?“
Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:
Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).
Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).