Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...
Internet. Elektronický svět. Prostor pro zábavu i prezentaci. Doba neuvěřitelně zrychlila a nikdo nemá čas. Na to, abyste zaujali a zákazníkův čas získali, máte tak 2-3 vteřiny. Nepřeberná kvanta on-line služeb, sociálních sítí, super rychlý vývoj nových aplikací a šíření informací rychlostí blesku dává vzniknout mnoha trendům. A na jejich vlně se můžete svézt nebo si jít vlastní cestou. Internet už používají mliardy vašich potenciálních zákazníků. Jste na to připraveni? A potřebujete vůbec on-line svět pro vlastní propagaci? Potřebujete svůj web?
podcast si můžete přehrát také na své oblíbené podcastové službě
Nejste-li o nutnosti vlastního webu sami přesvědčeni, nenechte si nikým namluvit, že web potřebujete. Radši si zůstaňte ve své sladké nevědomosti, abyste později nemuseli po nikom plivat, že jste kvůli někomu vyhodili do luftu svůj čas a peníze. Což ovšem neznamená, že máte sedět na zadku a frflat, že ostatním to funguje. Máte-li pocit, že by se vám web možná hodil, čtěte dál…
Dnešní doba je neuvěřitelnej fičák. Zatímco od prvního knihtisku k rotačním tiskárnám to trvalo staletí, informační věk tak jak ho známe dnes, se prakticky zrodil až v roce 1995, kdy se začal komercializovat internet. Přišly nové technologie na datové přenosy, začaly se rozvíjet technologie pro záznam a přenos videí, virtuální svět v mnoha podobách začal expandovat.
Pradědečkem chytrých telefonů je Simon od IBM z r. 1992. V r. 1996 se zrodila Nokia 9000 Communicator, v r. 1997 Ericsson GS88, první telefon s hlavním dotykovým displejem. Revoluce ve smartphone odvětví však nastala až o deset let později.
Steve Jobs v roce 2007 představil ve své legendární prezentaci zařízení ovládané jen za pomocí prstů, které kombinovalo funkce telefonu, přehrávače hudby a internetového prohlížeče. Ano, světlo světa tak spatřil iPhone a pouhých 30 hodin po spuštění prodejů se jich prodalo 270 tisíc. O dva roky později (při uvedení modelu iPhone 3GS) se jich prodal během jediného víkendu milion. Dnes chytré mobily má a používá každá rodina, všichni její členové. Přitom od dob chrčících modemů uplynulo sotva dvacet let. A doba ještě víc zrychlila.
Rádi podporujeme české firmy a výrobce a tak se zmíním o českém fenoménu – v roce 2012 vyprávěl Josef Průša v pořadu Marka Ebena „Na plovárně“, jak si na své 3D tiskárně v blízké budoucnosti vytiskněte i brýle, zatímco on už s nimi při natáčení seděl. Málokdo z diváků mohl předpokládat, že jeho nadšení v potenciál nové technologie vyůstí za pět šest let v jednu z největších technologických firem u nás a zároveň jednoho z největších světových producentů 3D tiskáren. Trvalo to necelých šest let, aby prakticky ovládli světový trh a v roce 2019 utržili více než miliardu Korun českých během jediného roku. Skvělí lidé, skvělý produkt, skvělé načasování – ale nenamlouvejme si, že by se tak rychlý vývoj a rozvoj uskutečnil bez internetu.
A nové sociální sítě a internetové projekty vznikají a rostou jako houby po dešti. Stálice na trhu expandují, všechno se vyvíjí. Hledáte-li lidi, spolupracovníky, využijte k tomu sociální síť Linkedin. Můžete se stát uživatelem a konzumentem internetových služeb a sociálních sítí – nebo využít tento potenciál pro svůj marketing, obchod a prodej. Tím vám chci říct, že sice nemusíte mít vlastní webové stránky, ale taky se nemáte chovat jako lamy…
Když něco nevíte, tak si to „vygůglete“. Tento pojem se stal synonymem pro vyhledávání na internetu a používá se i pro vyhledávání v českém vyhledávači Seznam.cz. Zamyslete se, jak dnes nakupujete? Když hledáte informace, jakým způsobem je hledáte? Pokud chcete něco zaslat, jaké služby využíváte? Když chcete někam dojet, co k tomu potřebujete?
Věci se změnily. Chování a jednání lidí se změnilo. To, že je někdo schopen zrušit schůzku minutu před jejím začátkem poté, co jste přejeli půl republiky, je v dnešní době neomluvitelné. Doba, kdy jsme se s přáteli domlouvali způsobem „Tak 16. května ve 14 hodin pod vocasem!“ je minimálně 10 let pryč. Tím ocasem samosebou myslím ocas koně pod Václavem na Václavském náměstí 🙂 Doba, kdy jste čekali 5 let na připojení telefonní linky domů je pryč.
Dnes se schůzky dějí on-line – vidíte se, slyšíte se, můžete si posílat soubory, fotky, videa, sdílet plochu, provádět konzultace, školení, firemní jednání, zatímco na kameře jste businessmanem v košili, tak sedíte ve slipech a nohy si mácháte v lavoru ve vodě s mořskou solí.
Upřímně řečeno – oboje. Každý prodej má své pro i proti. Obchodování má shodné principy v reálném i on-line světě:
Některé typy kamenných prodejen by bez e-shopu zanikly. Záleží na více faktorech a oblastech, kde krámy jsou. Příhodná poloha a dostatečný potenciál zákazníků nevyžaduje reklamu na internetu ani prezentaci. Ale nic nemusí být věčně. Začnou opravovat silnici, stanici metra či zastávku autobusu, jakákoliv změna v chování lidí může znamenat pro vaše podnikání zásadní změny.
Komunikujeme s desítkami i stovkami obchodníků. Někteří provozují pouze elektronické obchody, někteří pouze kamenné a někteří rozšířili nabídku z kamenných obchodů také na internet (jeden z mnoha příkladů , Renáty Daňkové). Nelze určit jednoznačné pravidlo, co je lepší. Ale mnozí z těch, kteří přesunuli své podnikání z kamenných prodejen také na internet, dnes tvrdí, že bez internetu by už asi dávno skončili. A čím dřív to udělali, tím lépe, protože si mezitím prošli vlastním vývojem, hledáním vhodných řešení. Nikdy není pozdě…
Samozřejmě fungují i tradiční způsoby propagace a prodeje, kamenné obchody, trhy, letáky i vizitky. Řemeslník musí přijet a kotel vám opravit nebo zrevidovat na místě. Dům si na internetu taky nepostavíte. A k čemu by vám byl virtuální rohlík z místní pekárny? Ale internet je nejrychlejší cestou, jak získat informaci o otevíracích hodinách či novém sortimentu, kontakt na topenáře, instalatéra i úřad. Zvykli jsme si komunikovat prostředky na dálku. Některé služby se staly naší každodenní rutinou. Smiřte se s tím.
Pak musíte být tam, kde jsou vaši zákazníci nebo si je k sobě přivést. Je to stejné na internetu jako v kamenném obchodě. Není tak úplně jedno, jak se o vás zákazník dozví. Každý ze způsobů něco stojí – ať již jde o letáky, vizitky nebo doporučení.
Abyste byli vidět, musíte se někde nějak prezentovat. V on-line prostoru to mohou být sociální sítě, katalogy firem, on-line média (jejichž výhodou je dosah k vašim potenciálním zákazníkům) nebo prostě váš vlastní web – ideálně na vlastní doméně. Pak jde o prostor, který vám nikdo nevezme, nezablokuje, nezmění (samozřejmě, pokud neporušujete pravidla k registraci domén, nepublikujete protizákonný obsah nebo vám stránky někdo nehackne).
Chytré telefony, levné notebooky, dostupnost datových sítí, domácí a veřejné wifi sítě – zamyslete se, jak dnes nakupujete vy? Jakým způsobem hledáte informace? Jak byste hledali službu, kterou prodáváte?
Někdy je těžké vystoupit ze své bubliny a podívat se na své podnikání s odstupem. Proto máte kolem sebe další lidi, s nimiž se můžete poradit. Třeba jednoduchými otázkami „Kdy hledáš tohle?“, „Jak bys hledal tohle?“, „Má smysl udělat tohle?“, „Jak bys dělal prezentaci na internetu na tohle?“. Nebo ho požádejte, zda by byl schopen na internetu najít vaši konkurenci a sledujte, co hledá, jak to hledá. Můžete tak získat zajímavá data a informace.
Nikdy se nespoléhejte na jednoho člověka. Ne každý vám bude schopen odpovědět. Navíc jsme individuality s různými schopnostmi a znalostmi a každý má nějaké své naučené způsoby, postupy a metody. Ale možná mezi nimi objevíte nějaké vodítko pro sebe.
To všechno vás může dovést k možnostem, jak vyřešit a vytvořit své webové stránky. Buď zůstanete bez internetu, nebo si zřídíte nějakou vlastní rychlou stránku či prezentaci na sociálních sítích, nebo si vytvoříte stránku s vlastní prezentací na svém webu, zřídíte si blog, pořídíte si e-shop… Minimálně vám doporučuji, abyste si zaregistrovali vhodnou doménu a udělali si aslespoň stránku s vlastním kontaktem. Až do chvíle, než pochopíte, jakou to chce změnu…
Příště si řekneme „Jak na web? A nejčastějších chybách“. To proto, abyste nevyhodili svůj čas a peníze oknem.
Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:
Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).
Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).