Multimediální tvořivá agentura, machři na zvuk a PODCASToví gurůové :) Od obsahu k podcastům a audioknihám...

Pravdu hledej ve víně

Jak zlikvidovat hodnotu a jedinečnost produktu – nebo zvednout..? Pravdu hledej ve víně.

Rate this post

Firmy věnují mnoho úsilí na propagaci svých produktů a přitom se snižováním jejich hodnoty a jedinečnosti připravují o svůj zisk. Zbytečně. A nejenom firmy…



Aby firmy fungovaly, prodávají své produkty nebo služby. Nějakou hodnotu je třeba poskytnout, abychom za ně utržili protihodnotu. To je obchod. Abychom mohli poskytovat charitu, je třeba napřed vydělat. Stagnující firmy se sebelepší a zajímavější výrobou čehokoliv dříve či později pohltí progresivní konkurent nebo takové zkostnatělce prostě nahlodá zub času a skončí pro neudržitelnost takového počínání. A tak hledáme cesty, jak docílit stability a hojnosti, jak firmy rozvíjet.

Jak toho docílit? Je potřeba, aby o vás, vašem produktu nebo službě zákazníci věděli. Máte-li báječný produkt a nikdo ho nezná, svět vůbec netuší, že existujete, všechno si tutláte jen tak pro sebe, no tak ty nápady asi v šufleti zůstanou do doby, než je po vás někdo zdědí a vyhodí. A nebo… prostě uspějete.

Jak budovat hodnotu? Soustavně.

Aby firma uspěla, kromě komunikace se zákazníkem, garancí, kvality výrobků a služeb, reklamy a budování si dobrého jména hledá cesty, jak být jedinečný a originální a díky tomu prorazit na trhu. Firmy vždy vypichují své přednosti. A každá firma má své hodnoty někde jinde. Učit se můžete i od své konkurence. Ale když dva dělají totéž, nemusí to – a většinou to ani neznamená – totéž. A už vůbec nelze aplikovat pravidlo, že když jeden s něčím uspěje, tak když to okopírujete, že uspějete taky! Na druhou stranu – dobré nápady se rády duplikují a kopírují. Bohužel takto vzniklá konkurence častokrát „podrývá“ trh slevami a akčními cenami, aniž by nějak zvyšovala přidanou hodnotu. Je to tím, že oni neznají vaše další plány a kroky a proč jste to takto začali tvořit… Jenomže váš nápad se může rozvíjet dál a máte tak otevřenou cestu k dalším inovacím a postupnému rozvoji, zatímco oni většinou nevědí a čekají, co dalšího přidáte.
Skvělou zprávou je, že každé zboží má svého kupce.

Každý je v jiné výchozí situaci. Každý je jedinečný. A každý je originální – i jednovaječná trojčata. A z toho je třeba vytěžit.

Ještě jednou:

Každý je originální, jedinečný a z toho je potřeba těžit.

A tuto větu si přečtěte znovu a zamyslete se nad ní: Každý je originál. Jsme jedineční. A to je ten nejskvělejší předpoklad k tomu, abychom na tom mohli začít stavět. Zamyslete se a napište si největší originality a přednosti, které máte, kterými převyšujete ostatní nebo je oni vůbec nemají. První věc, která vás právě napadla, si řekněte nahlas. Vyslovte to! Pěkně nahlas si to zopakujte, nestyďte se za to. Je to něco, na co byste měli být hrdí. A hned si to napište.

Objevte svoji jedinečnost či originalitu – vaši, vaší firmy, vaší obce.

Že obec sice není firma, ale přesto mají mnoho společného, to jsme již probrali v článku „Logo či Erb jako základ pro vizuální styl a hodnotu značky – firmy i obce“.

Smyslem „vytěžit“ z jedinečnosti a originality však nemusí být pouze ve smyslu vydělat peníze. Vaším největším „výdělkem“ totiž mohou být krásné vztahy. Může to být známost značky či výrobku. Může to být příval nových lidí do firmy či občanů do obce. Vyvolání zájmu o váš výrobek. Podpoření jedinečnosti produktu nebo služby. Mohou to být zástupy zákazníků. Může to být radost a emoce zanechaná v těch, na kterých vám záleží a kterým poskytujete službu nebo pro něž máte svůj produkt. Může to být viralita s níž se bude daná informace šířit…

Příklad: Stejný výrobek, jiná hodnota pro zákazníka a vyšší prodejní cena – aneb není víno jako víno.

Uvědomme si, že zdánlivě stejný výrobek se může podstatně lišit díky značce – svému brandu. Malá obec na úpatí Železných hor, jež dostala do vínku kouzelný název a své jméno má právě po vínu – Vinaře. Jsou to vlastně dvě části obce – Vinaře a Vinice. Vinohrad Na Příčce pokrývá jižní stráně mezi Vinicí a Vinařemi již od dob třicetileté války. Pěstování vína ožilo v šedesátých letech minulého století.

Lidé jsou v obcích vřelí a ikdyž sem tam dozajista k nějakému nesouladu dojde, převládnou vzájemné empatie a pochopení. Starosta zavolal s nápadem, že by obec mohla tato vína ze „svých“ vinic prodávat také, pod značkou obce. Oslovili jsme pěstitele a výrobce vína z těchto vinic, který s nápadem souhlasil. Tou dobou jsme již průběžně spolupracovali na předělávce grafické prezentace vizuální podoby obce a potěšilo nás, že jsme byli osloveni též s žádostí o návrh a grafické zpracování etiket a podoby vína. Nápad s vínem nás nadchnul. To nám však vydrželo do okamžiku, než tamní zastupitelé v následném kole jednání o vínu projevili přání prodávat toto víno pouze se symbolickou marží a dokonce jeden z druhů vína za cenu nižší, než jej oficiálně na svém e-shopu prodává výrobce…

Zarazilo nás to. A pomineme-li fakt, že „podrážet cenu“ svému dodavateli se nedělá, jsou zde další důvody, proč to udělat úplně opačně…

Aby to mělo smysl a hodnotu

Proč zastupitelé pracují pro obec? Aby obec vzkvétala? Nebo jen aby zůstala obyčejnou obcí a zapadla mezi tisíce obcí v republice a Evropě? Chtějí obec rozvíjet s konkrétním cílem, smyslem a předat lidem hodnoty nebo jen udržet současný stav obyčejnosti a tuctovosti? Když půjdou poděkovat a předat dary lidem, svým spoluobčanům – budou jim dávat dary s takovou hodnotou, aby obdarovaní na „první dobrou“ cítili, že je to něco extra, něco výjimečného? Že je to pro ně ocenění a je to osobní? Že je to dar předávaný s úctou a láskou? – A nebo jim předají jen něco, co si může každý koupit kdekoliv v obchodě?

Pokud obec propůjčí své logo, své výsostné emblémy, je to proto, že si jen něco onálepkuje? Nebo tímto krokem obec propůjčuje své jméno hodnotám, kvalitě a originalitě, pod které se HRDĚ podepíše!? Rozhodli jsme se, že v rámci budování značky obce pro zastupitele připravíme stručnou prezentaci a vysvětlíme smysl a hodnotu tohoto vína pro jejich obec.

Změna úhlu pohledu a představení nového „starého“ produktu

Prezentaci jsme si připravili. Ovšem jako obecní produkt se neprezentovalo víno. Není to totiž víno – je to ORIGINÁLNÍ DAR NA PREZENTACI A PODPORU OBCE. Honosný, jedinečný a originální dar! Dar, který mohou předat svým spoluobčanům k výročím a zároveň využít omezeného množství tohoto lukrativního zboží k prodeji. Výrobek mohou využít pro hrdou propagaci historické obce a výtěžek z prodeje využít k dalšímu rozvoji obce. A ten dar vyjadřuje všechny důležité hodnoty této obce: historii, tradici, patriotismus, vřelost i lásku k dobrému pití, životu i lidem. Ve spojení s obecním znakem a latinským textem „Ubi vinum ibi homines benigni“ je též vyjádřením místa, kde se lidem dobře daří. Aby si i místní patrioti mohli takové víno koupit – pro sebe nebo jej s láskou jej darovat někomu dalšímu a vyjádřit tak i tímto krokem svůj vztah k obci.

Jak se rozhodnout a jaké otázky si položit, abychom získali ty správné odpovědi?

Připravili jsme pro vás 20 otázek „pro snadnější rozhodnutí se o hodnotách produktu/služby“. Díky nim můžete také vy získat odpovědi na smysluplnost, jedinečnost a hodnotu svých výrobků. Ke každé otázce si poctivě napište odpovědi.

A jaké jsou některé odpovědi na otázky u obce a vín z našeho příkladu?

  1. Proč chceme svůj výrobek mít na trhu? Protože jako obec hledáme vhodný produkt pro vlastní prezentace a reprezentaci obce, který by měl k naší obci vztah. V minulosti jsme začali pohlednicemi a vše připravujeme v rámci jednotného vizuálního stylu a propagace obce. Teď máme víno z místních vinic. A ze zisku produktu můžeme podporovat rozvoj obce, jelikož jako malá obec máme velmi omezený rozpočet.
  2. Čeho chci dosáhnout prodejem svých výrobků? Získat mimořádný příjem na provoz obce, zvýšit hodnotu obce, utužit vztahy v obci. Navíc máme výrobek, který podtrhuje jméno naší obce. To je naše originalita.
  3. Kde udělá můj výrobek radost nebo vyvolá emoce? Všude. Nejvíc u místních obyvatel a spoluobčanů, až jim půjdeme poděkovat nebo popřát k výročím.
  4. Má výrobek tendenci nabývat na hodnotě nebo se s časem jeho hodnota snižuje? U archivního vína se hodnota s postupujícím časem zvyšuje.
  5. Jaké je poslání mé firmy a výrobku? Sloužit občanům, poskytovat důležité i nutné služby dané zákonem a spojovat naši komunitu. Podporovat krásné vztahy na vesnici. Dělat radost.

Chcete-li získat všech 20 otázek pro snadnější určení hodnoty svého produktu či služby, vyplňte své jméno a e-mail, rádi vám je pošleme:

Proč je důležité znát odpovědi na tyto otázky? Protože až když znáte skutečnou hodnotu vašeho produktu pro zákazníka, hodnotu pro vás, až když znáte přínosy a výhody, až když máte dostatek informací o jedinečnosti produktu, pak můžete zkusit porovnat cenu s trhem. Nebo jít úplně svojí cestou a cenu si určíte sami.

Obecně není smyslem výrobek jenom přeprodávat a přitom tlačit cenu dolů na úkor marží, tedy svého zisku. Nesnižujte hned cenu výrobku. Objevte hodnotu produktu pro zákazníka. A pak najděte cestu, jak zákazníkovi tyto hodnoty vysvětlit, aby měl z produktu radost, měl pocit fantastického nákupu. Dopřejte svému zákazníkovi si naplno prožívat pocity výjimečnosti s vaším výrobkem či službou.

Vína z Vinař jsou prodejná a originální

Všechny 3 druhy vína byly vyrobeny v omezeném počtu v rádu jednotek kusů (18, 24 a 6 ks). Nikde jinde se koupit nedají. Můžete je získat jako dar nebo si je koupit. Navíc 6 nejkvalitnějších vín „Cuvée Samet“ z vinicko-vinařské vinice získalo také svá čísla. Další se vyrábět nebudou. Stala se tak sběratelským a výjimečným originálem. Podrobnosti o vínech z Vinař jsou na obecních stránkách Vinař.

Vína z Vinař

Měli jsme možnost dodat vínu z Vinař dodat punc originality. Kořeny. Historii. Změnou úhlu pohledu na tento produkt a změnou cenové politiky navíc obec získá prostředky na zaplacení těchto darů pro své spoluobčany k různým příležitostem pro obdarování – výročí, poděkování apod. Víno tak přestalo být pouze vínem. Je třeba se na něj dívat úplně jinak. Není to víno. Je to dar. Je to reprezentativní předmět. Je to komodita. Je to hodnota, která je tady na PODPORU OBCE. Máte-li příležitost a možnost být reprezentativní, nedělejte ze svého výrobku „čúčo za pět padesát z márketu“. Ani vaše firmy a obce by nestály za moc…

Michal Dušek

Připravujeme podcast „Víc než se zdá“, rozhovory „Hrdinové všedních dní“ a naši specialitu - audiočlánky. Pomáháme lidem s tvorbou jejich podcast kanálů, blogery učíme převádět jejich obsah na podcast a zvyšovat svůj dosah.

Mám za sebou přes 25 let praxe s tvorbou webů, logotypů, grafikou, sazbou a DTP, kódováním, copywrightingem, marketingem, 15 let s fotografií, výrobou virtuálních prohlídek, programováním, 7 let zkušeností s tvorbou videí. Desítky úspěšných projektů mé limity posouvají dál a dál. I díky tomu vidím věci v souvislostech. Své zkušenosti tak uplatňuji v individuálních konzultacích nebo školeních. Včasnou konzultací můžete ušetřit svůj čas i energii a nasměrovat se jinak a lépe.

A úplně nejvíc ovšem miluju své děti s nimiž jsme v roce 2016 začali připravovat projekt Nepečené dorty.

Poskytujeme mediální prostor - pomáháme firmám s prezentací i obsahem:

Prezentujte se prostřednictvím rádia. Využijte pro propagaci prostoru ve vysílání (play.flahradio.online) nebo v obsahové části prezentace (web: flashradio.online).

FLASHradio.online

Mediální prostor pro prezentaci produktů, služeb a firem v souvislosti se stavěním, rekonstrukcemi a vybavením domů, bydlením, zahradou a hobby (www.vseprovasdum.cz).

VSEPROVASDUM.cz
Komentáře